martes, 23 de diciembre de 2008

Observatori per la qualitat del Turisme:introduccion

Os dejo la introduccion al nuevo "Butlleti per a la qualitat del Turisme de la Costa del Maresme".

"L’economia catalana està vivint un període d’estancament econòmic al igual que l’economia mundial. Els moments de crisi, són moments de reflexió sobre el model econòmic, model que, per altra part, i en el cas de l’economia catalana i espanyola està excessivament basat en construcció i altres sectors procíclics i intensius en mà d’obra. Aquest fet, explica, entre d’altres indicadors, la reduïda productivitat de l’economia espanyola i l’elevadíssima sensibilitat de l’atur a les variacions del PIB.

En aquest context el mercat turístic català, que havia viscut una gran expansió en els darrers anys (amb un volum de turistes que ja és superior als quinze milions), patirà les conseqüències de la crisi econòmica (aquest any encara ha salvat la temporada relativament millor que altres sectors) i és ara quan el repte de canviar el perfil del turista adquireix tota la seva dimensió, doncs la rendibilitat dels propers anys serà més via qualitat que quantitat de turistes. De fet, en termes relatius a la resta d’Espanya, via quantitat, el creixement cada cop és més complicat doncs els números són excepcionals: Catalunya no només és la comunitat autònoma que més turistes rep, sinó que és la segona comunitat després de Madrid a on més han crescut el nombre de turistes durant el 2007.

En aquest sentit, Costa del Maresme no és una excepció i, de fet, és un cas paradigmàtic del turisme tradicional de sol i platja. Amb una estructura de l’oferta de la zona centrada en hotels de 2* i 3*, càmpings, apartaments, cal centrar els esforços en captar un turista de major nivell de renda i cultural que sí ha estat accedint a Catalunya. Cal un entorn de qualitat i una oferta que garanteixi la fidelitat d’aquest turista desitjable que ja ens bé i atraure nous turistes. És important també que es promocioni una oferta complementària, variada i singular d’activitats diverses (gastronomia, fires, exposicions, nàutiques, naturals, esportives, termals,...) que, per altra banda, caldrà revisar, actualitzar i redirigir amb l’objectiu de satisfer les necessitats del visitant i proporcionar les emocions que aquest espera en el seu viatge.

De fet, les dades d’enguany del turisme ala Costa del Maresme mostra un comportament quantitatiu excel.lent en comparació amb altres marques turístiques. Segon en grau d’ocupació hotelera després de Barcelona i segona en grau d’ocupació de càmpings després del Garraf al 2007, el 2008 ha estat la marca turística amb millors resultats relatius. Ha crescut en nombre de viatgers i pernoctacions i ha mantingut el seu grau d’ocupació (amb lleuger creixement) quan la resta de marques han patit decreixements, en alguns casos molt significatius.

Així, els resultats dels exercicis d’enquestació que ha realitzat, en aquest context, el Centre de Recerca en Turisme del Maresme (CRTMaresme) pel Consorci de Promoció Turística i la Diputació de Barcelona ens ajuden a explicar aquest fet doncs s’hi observa un alt grau de fidelitat del turista que gaudeix de vacances al Maresme. Es tracta d’un turista jove, amb poc poder adquisitiu, però fidel. Aquest turista estranger també ha realitzat la seva estança enguany a l’AltMaresme i s’hi ha afegit amb un turista espanyol que aquest any, donades les condicions econòmiques, ha apostat més per la destinació nacional.

El turisme, en tota la seva extensió ha de ser un dels motors de l’economia que esdevingui d’aquesta crisi. La fidelitat vers la destinació és un bon indicador però també ens hem de preguntar com hem aconseguit aquesta fidelitat. Si hem aconseguit la fidelitat amb un preu molt competitiu però que ens debilita la rendibilitat com a destinació perquè el nostre turista realitza una despesa inferior a la mitjana catalana (entorn als 90€ diaris per persona) i l’explotació que fa dels recursos no és sostenible, llavors, el que tenim, és un instrument més de reflexió. Gran part del que ha passat al mon econòmic en els darrers anys ha estat fruït d’un excessiu aprofitament del curt termini sense ser conscients de les conseqüències a llarg termini. Tenim una oportunitat per no fer els mateixos errors.

J

pd: La chanson del post. "Sailing", uno de los himnos del Rod Stewart setentero.

No hay comentarios: